Online adverteren

Online adverteren met SEA en SMA

Met online adverteren breng je jouw bedrijf, producten en diensten beter onder de aandacht bij je doelgroep. Online adverteren kan daarom commercieel aantrekkelijk zijn voor jouw onderneming. We maken onderscheidt tussen Search Engine Advertising (SEA) en Social Media Advertising (SMA). Beide vormen kunnen interessant voor je zijn, afhankelijk van je doelgroep en hoe je deze het beste kunt bereiken. 

Waarom online adverteren?

Door te adverteren op internet kun je jouw commerciële boodschap bij een groot publiek onder de aandacht brengen. Je kunt hierbij verschillende doelen hebben, zoals onder andere:

  1. Het vergroten van de naamsbekendheid van je bedrijf of merk;
  2. Het promoten van je product(en) of dienst(en);
  3. Meer bezoekers naar je website verwijzen;
  4. Meer bezoekers converteren tot klanten.

Als je overweegt om online te adverteren, denk dan eerst goed na over je doel(en) en de doelgroep die je wilt bereiken. Dit bepaalt of je het beste online kunt adverteren via zoekmachines (SEA), via social media kanalen (SMA), of een combinatie hiervan. 

Search Engine Advertising (SEA)

Bij SEA adverteer je via zoekmachines als Google en Bing. Search Engine Advertising richt zich op zoekwoorden waarmee je doelgroep in zoekmachines naar jouw producten of diensten zoekt. Door je advertentie campagne te koppelen aan keywords, wordt je advertentie in de zoekresultaten getoond aan mensen die deze woorden gebruiken in hun zoekopdracht. Naast het bepalen van relevante keywords voor je campagne, bepaal je ook in welke regio je advertentie wordt getoond. Dit kan regionaal, nationaal of internationaal zijn. In het laatste geval zul je meertalige campagnes opzetten met internationale keywords. Naast het tonen van advertenties in zoekresultaten, kan Google jouw advertentie ook plaatsen op relevante websites, die aangegeven hebben dat Google daar advertentie mag plaatsen (het zogenaamde Google Partner Netwerk). De Google Keywords Planner helpt je om de juiste keywordskeywordvariaties en keywordcombinaties te kiezen die relevant zijn voor jouw SEA campagne. Door je campagne in Google Ads te koppelen aan de website statistieken in Google Analytics, kun je goed volgen wat het gedrag is van bezoekers die via advertenties op je website komen en kun je ook re-marketing campagnes opzetten. 

Social Media Advertising (SMA)

Bij SMA adverteer je via social media kanalen als Facebook, Instagram en LinkedIn. Social Media Advertising richt zich op een specifieke doelgroep, die je kunt definiëren op basis van het profiel dat van een gebruiker bekend is. Zo kun je een advertentie campagne richten op mannen of vrouwen in een bepaalde leeftijdscategorie, woonachtig in een bepaalde regio, met specifieke interesses, of een specifieke functie, of werkzaam in een specifieke branche. Doordat deze kenmerken via het profiel van een social media gebruiker bekend zijn, kun je ervoor zorgen dat jouw advertentie alleen aan een specifieke doelgroep getoond wordt. Het is dus ook van belang dat je goed nadenkt over jouw doelgroep en daarmee ook bepaald welk social media kanaal je het beste kunt gebruiken om jouw doelgroep te bereiken. Zo is voor business-to-consumer misschien Facebook en Instagram meer geschikt en voor business-to-business LinkedIn. 

Prijs per klik (CPC) of vertoning (CPM)

Het business model van online adverteren via SEA of SMA is prijs per klik (CPC) of prijs per vertoning (CPM). In beide gevallen kun je zelf bepalen hoe lang een advertentie campagne loopt, wat je maximale budget is en wat je maximaal per dag aan online adverteren uit wilt geven. De prijs per klik of vertoning wordt door de zoekmachine of het social media kanaal bepaald en is afhankelijk van de concurrentie die je hebt. Hoe meer bedrijven rondom jouw producten of diensten adverteren, hoe hoger de prijs. Bij Cost Per Click betaal je voor elke keer dat iemand op jouw advertentie klikt. Bij Cost Per Mille betaal je voor elke 1.000 vertoningen van je advertentie. In beide gevallen wordt je advertentie per dag net zolang vertoond totdat jouw dagbudget op is aan het aantal keer dat iemand erop geklikt heeft, of het aantal duizenden keren dat jouw advertentie aan je doelgroep vertoond is. 

Ook voor online adverteren met SEA en SMA geldt weer: zint eer ge begint. Denk goed na over je doel en doelgroep, dan kan adverteren via internet commercieel zeer aantrekkelijk zijn. Maar als je er aan de voorkant niet goed over nadenkt, kan het je ook een hoop geld kosten met weinig resultaat. 

🍪 Cookies
Voor de beste ervaring ga je door het gebruik van onze website automatisch akkoord met het gebruik van cookies. Privacybeleid