Blog

Hoe voorkom je een SEO dip bij een website migratie?

Hoe voorkom je een SEO dip bij een website migratie?

Iedereen heeft ermee te maken dat je website na een aantal jaren verouderd is en dat er een herontwerp moet komen. In dat geval wil je uiteraard voorkomen dat dit negatieve gevolgen heeft voor je vindbaarheid. Hoe voorkom je een SEO dip bij een website migratie? Volg onderstaand stappenplan.

Een herontwerp van je website

Er kunnen verschillende redenen zijn voor een herontwerp van je website: je bent toe aan een nieuwe look & feel, je huidige website is gebaseerd op verouderde technologie, de technische performance vraagt om een nieuw ontwerp, of de gebruiksvriendelijkheid laat te wensen over. Een website migratie gaat behoorlijk wat tijd en aandacht vragen en je wilt natuurlijk voorkomen dat dit ten koste gaat van je posities in zoekmachines. Onderstaand stappenplan helpt een SEO dipt te voorkomen.

Voor kom een SEO dip bij website migratie

Stappenplan naar een website migratie zonder SEO dip

  1. Maak een backup!
  2. Analyseer je huidige site
  3. Analyseer de inhoud van goed presterende pagina’s
  4. Controleer je posities
  5. Volg de richtlijnen voor de Google Core Web Vitals
  6. Zet een testomgeving op
  7. Stel re-directs
  8. Analyseer de nieuwe site structuur
  9. Biedt je nieuwe sitemap aan GSC aan
  10. Monitor de resultaten

Stap 1: een backup

Begin altijd met het maken van een backup. Mocht er iets fout gaan, wat dan ook, dan kun je altijd terugvallen op een backup.

Stap 2: analyseer je huidige site

Analyseer je huidige website en kijk welke pagina’s het goed doen en welke minder. Welke pagina’s de meeste bezoekers trekken, het beste gelezen worden en tot de meeste conversies leiden. Die pagina’s moet je zeker behouden. Pagina’s die het minder goed doen kun je mogelijk laten vallen. Google Search Console en Google Analytics geven je inzicht in de performance van je pagina’s en helpen je die keuzes te maken.

Stap 3: analyseer de inhoud van goed presterende pagina’s

Van pagina’s die veel bezoekers krijgen, goed gelezen worden en tot veel conversies leiden is het belangrijk te begrijpen hoe dit komt. Analyseer daarom goed de inhoud en gebruik dit als voorbeeld voor nieuwe pagina’s of om minder goed presterende pagina’s te verbeteren.

Stap 4: controleer je posities

Controleer vóórdat je naar een nieuw ontworpen site migreert wat je huidige posities in zoekmachines zijn. Hiermee kun je nauwlettend in de gaten houden wat de SEO resultaten zijn van de nieuwe website. Rank Tracker van SEO PowerSuite kan je hierbij helpen.

Stap 5: volg de richtlijnen voor de Core Web Vitals

Gebruiksvriendelijkheid speelt een belangrijk rol bij vindbaarheid. Een website die snel laadt, snel reageert en stabiel is, krijgt bij Google een streepje voor. Volg daarom de richtlijnen van de Google Core Web Vitals.

Stap 6: zet een testomgeving op

Vóórdat je live gaat: testen, testen en laten testen. Zet dus een testomgeving op en test niet alleen, maar laat ook anderen je nieuwe site lezen en testen. Feedback van testgebruikers levert vaak verrassende tips en adviezen op. Zorg er wel voor dat de testomgeving afgeschermd is en nog niet bezocht kan worden door bezoekers en zoekmachines. Dit kan namelijk tot ongewenste dalingen van je posities leiden.

Stap 7: stel re-directs in waar nodig

Het mooiste is als de URL’s van je pagina’s niet wijzigen en hetzelfde blijven. Dan hoef je bij de migratie verder niets te doen. Maar als de URL’s van je pagina’s wel wijzigen, of je besluit om pagina’s te laten vervallen, zorg er dan voor dat je een re-direct instelt en zoekmachines en bezoekers verwijst naar de nieuwe pagina’s. Als je dat niet doet, komen bezoekers uit bij pagina’s die niet meer bestaan, wat een 404 foutmelding oplevert. Daarnaast verdwijn je met de oude pagina’s uit de zoekresultaten, voordat de ranking van de nieuwe pagina’s helemaal opgebouwd is. En dat leidt tot een SEO dip.

Stap 8: analyseer je nieuwe site structuur

Heb je het ontwerp van je nieuwe site af, analyseer dan of deze een heldere en logische site structuur heeft. Hiermee voorkom je interne link problemen of wees-pagina’s. SEO PowerSuite biedt een handige tool om de structuur van je website te visualiseren en te analyseren.

Stap 9: bied je nieuwe sitemap aan GSC aan

Klaar om te migreren? Biedt dan direct je nieuwe sitemap aan Google Search Console aan. Hiermee vertel je Google direct wat de inhoud en structuur van je nieuwe site is, zodat zij die opnieuw kan indexeren. Dit helpt bij een snellere en volledige her-indexatie en daarmee voorkom je een onnodige dip in je SEO resultaten.

Stap 10: monitor de resultaten

Is je website gemigreert, monitor dan de resultaten. Via Search Console kun je in de gaten houden of Google al je pagina’s indexeert en daarbij geen problemen ondervindt. Via Rank Tracker van SEO PowerSuite kun je de posities van je website in de verschillende zoekmachines monitoren en de SEO van een pagina verder verbeteren als posities achterblijven.

Heb je hulp nodig bij het herontwerpen van je website en het voorkomen van een SEO dip, neem dan contact met ons op, of vraag gratis een SEO scan van je website aan.

Guus Weitzel

Laatste blogs

Wat zijn de SEO trends voor 2023?
Lees meer...
9 Tips voor het schrijven van een blog
Lees meer...
Hoe voorkom je een SEO dip bij een website migratie?
Lees meer...

SEO cursus

SEO cursus aan VU Oss

27 feb t/m 3 apr 2023

Aanmelden