Blog

Hoe indexeert Google een website?

Om hoog in de zoekresultaten te komen is het belangrijk dat Google een website goed kan analyseren en indexeren. Maar hoe doet Google dat? Meer inzicht in het indexeringsproces geeft ook meer houvast hoe je een website of webshop moet optimaliseren.

3 stappen tot indexatie van een website

Google doorloopt 3 stappen voor het indexeren van een website:

  1. Eerst moet Google een website en alle pagina’s vinden;
  2. Vervolgens moet zij de pagina’s te analyseren;
  3. Daarna kan zij ze opnemen in haar index.

Stap 1: een website en alle pagina’s vinden

Het begint ermee dat Google een website en alle pagina’s moet kunnen vinden. Dit proces kan je op twee manieren beïnvloeden:

  1. Bied een sitemap aan Google Search Console aan;
  2. Leg inkomende links vanuit andere websites aan.

Sitemap aanbieden

Een sitemap is een inhoudsopgave van een website. Deze bevat een lijst van alle pagina’s die de website heeft. Daarbij vermeldt een sitemap ook wanneer een pagina gepubliceerd is, of wanneer een pagina gewijzigd is. Door een sitemap aan te bieden aan Google Search Console (GSC), weet Google welke pagina’s er zijn en wanneer deze gepubliceerd of gewijzigd zijn, zodat zij langs kan komen om ze te analyseren en te indexeren.

Sommige website systemen genereren automatisch een sitemap van een website, veelal sitemap.xml. Andere websites (vb. WordPress, of Joomla!) vereisen een plugin. Als je eenmaal een sitemap hebt, log dan in op GSC, klik in het menu op “sitemap aanbieden” en vul de URL van je sitemap in. Google zal de sitemap dan ophalen en regelmatig controleren op nieuwe en gewijzigde pagina’s.

Inkomende links (laten) leggen

Je kunt een website op internet ook bekend(er) maken door inkomende links te (laten) leggen vanuit andere websites naar jouw site. Deze andere sites zijn al bekend bij Google en worden regelmatig door haar bezocht. Daarbij wordt de link naar jouw site gevonden, zal Google de link volgen en vervolgens jouw site bezoeken. Zorg er uiteraard wel voor dat je relevante en kwalitatieve links legt, volgens de richtlijnen van de Penguin Update.

Stap 2: het analyseren van de site

Google indexeert je website met de Google bot

Wanneer Google een nieuwe site of een nieuwe/gewijzigde pagina gevonden heeft, gaat ze die analyseren. Het is van groot belang dat ze daarbij geen hinder ondervindt. Zorg ervoor dat pagina’s geen html of script fouten bevat en dat alle elementen snel laden. Als Google problemen ondervindt kan dit leiden tot een slechte of zelfs geen indexering. Of een pagina problemen geeft kun je controleren door in te loggen op GSC, in het menu te kiezen voor “URL-inspectie”, de URL op te geven en te kiezen voor “live URL testen”.

Sinds de opkomst van de mobiele apparaten gebruik Google zowel een desktop als smartphone “bot” om een website te analyseren. Omdat de meeste mensen tegenwoordig via mobiele apparaten zoeken, gebruikt Google steeds vaker mobile-first indexing. Dit betekent dat zij eerst de mobiele versie van je website indexeert en (indien nodig) daarna pas de desktop versie. Mocht je aparte sites hebben voor desktop en mobiel gebruik, zorg er dan voor dat de content hetzelfde is, dan komt je in beide zoekmachines op dezelfde manier naar voren.

Stap 3: het indexeren van de website

Nadat Google de website geanalyseerd heeft zal zij overgaan tot het indexeren van de site. Daarbij volgt ze eventuele instructies vanuit een robot.txt of een noindex tag. Hiermee kun je bepaalde pagina’s, die niet geïndexeerd hoeven te worden of moeten worden, uitsluiten van indexering. Bijvoorbeeld pagina’s die geen relevantie informatie bevatten, of pagina’s die bestaan vanwege een script of website element. Ook pagina’s die beschermd worden met een wachtwoord, worden niet geïndexeerd.

Een ander type pagina die misschien niet geïndexeerd wordt zijn zogenaamde wees-pagina’s. Dit zijn pagina’s die niet via een menu of link gekoppeld zijn aan de rest van de website. Daardoor is de kans groot dat Google ze niet vindt en dus ook niet indexeert. Om dit te voorkomen kun je het beste een sitemap aan Google aanbieden, waarin alle pagina’s vermeld staan.

Bij het indexeren vergelijkt Google elke pagina met pagina’s van andere sites over hetzelfde onderwerp in haar index. Op basis van diverse elementen bepaalt ze vervolgens de volgorde (ranking) waarin ze deze pagina’s als zoekresultaat presenteert.

Indexeringsproces kan lang duren!

Er vinden dus een aantal stappen plaats voordat een website volledig wordt opgenomen in de index van een zoekmachine. Dit proces heeft dus ook tijd nodig en daardoor kan het tot wel 6 maanden duren, voordat een nieuwe website goed naar voren komt in zoekmachines. Heb je een nieuwe website, wees dan dus niet ongeduldig. Bied je sitemap aan GSC aan en leg inkomende links naar je site, dan heb je er in ieder geval alles aan gedaan om het indexeren te versnellen.

Kom je er niet uit of heb je vragen, neem dan contact met ons op, of vraag gratis onze SEO scan aan.

Guus Weitzel

Laatste blogs

Hoe optimaliseer je een webshop?
Lees meer...
Hoe indexeert Google een website?
Lees meer...
SEO Concurrentie Analyse
Lees meer...

SEO cursus

SEO cursus aan VU Oss

1 nov t/m 6 dec 2021

7 mrt t/m 11 apr 2022

Lees meer...

© 2012-2021 SEO Advies MKB. Alle rechten voorbehouden.