Blog

Een webpagina updaten of een nieuwe maken?

Als de informatie op een webpagina verouderd is, kun je deze dan beter updaten, of beter een nieuwe pagina maken? Er zijn een aantal redenen waarom je een webpagina beter kunt actualiseren, dan dat je een nieuwe pagina maakt. Verder geven we je tips hoe je een pagina kunt updaten.

Redenen om een verouderde webpagina te updaten in plaats van een nieuwe te maken:

  1. De pagina behoudt haar status en ranking
  2. De pagina behoudt haar geschiedenis en ranking factoren
  3. Inkomende links gaan niet verloren

Verouderde webpagina updaten

Een bestaande pagina heeft een status en ranking opgebouwd in zoekmachines. Daarnaast houden zoekmachines een geschiedenis bij van gebruikerservaring en ranking signalen. Maak je een nieuwe pagina, dan moet je dit weer helemaal van de grond af aan opbouwen. Verder kunnen bestaande pagina’s waardevolle inkomende links hebben die je niet kwijt wilt raken. Het is dus raadzamer een verouderde webpagina te updaten, dan een nieuwe te maken.

Bezoekers waarderen actuelere inhoud

Waarschijnlijk herken je het zelf ook: als je zoekt naar informatie op internet, dan ben je geneigd te klikken op de meest actuele artikelen. Hoe ouder het artikel, hoe meer je het gevoel bekruipt dat de informatie van het artikel wel eens achterhaald zou kunnen zijn.

Actuele informatie heeft meer waarde

Wanneer je informatie actualiseert zal dat in de meeste gevallen komen doordat er aanvullende informatie beschikbaar is, of er nieuwe inzichten zijn. Daarmee stijgt automatisch de kwaliteit en toegevoegde waarde van het artikel voor bezoekers.

6 tips om webpagina’s te updaten

Actualiseer regelmatig de inhoud van je webpagina's

Gebruik de volgende 6 tips om verouderde webpagina’s te actualiseren:

  1. Actualiseer de inhoud
  2. Actualiseer afbeeldingen
  3. Controleer (uitgaande) links
  4. Optimaliseer keywords
  5. Pas de datum aan
  6. Promoot je pagina opnieuw

Actualiseer de inhoud

Lees de inhoud van je pagina een keer goed door en actualiseer deze door additionele informatie of nieuwe inzichten toe te voegen. Dit komt direct de kwaliteit en toegevoegde waarde van je pagina ten goede.

Actualiseer afbeeldingen

Check of de afbeeldingen die je hebt gebruikt nog van deze tijd zijn, of dat er wellicht nieuwe, modernere afbeeldingen bij de inhoud te plaatsen zijn. Voeg aan een afbeelding uiteraard een actuele, beschrijvende alt tag toe!

Controleer (uitgaande) links

Heb je verwijzingen naar andere pagina’s op je eigen website of naar andere bronnen, controleer dan of de informatie waarnaar verwezen wordt nog actueel en passend is. Verwijder eventueel links, of voeg nieuwe links toe naar actuele(re) content.

Optimaliseer keywords

Kijk ook nog eens goed of de keywords die je hebt gebruikt nog altijd optimaal zijn. Misschien zijn er nieuwe synoniemen voor je keywords, of kun je de inhoud van je pagina verrijken door in plaats van letterlijke keywords ook variaties en combinaties toe te passen.

Pas de datum aan

Klaar? Vergeet dan uiteraard niet de wijzigingsdatum aan te passen!

Promoot je pagina opnieuw

Als laatste is het goed om de geactualiseerde webpagina opnieuw te promoten en onder de aandacht van je doelgroep te brengen. Geef hierbij aan dat het artikel nieuwe of aanvullende informatie bevat, wat bezoekers zal overhalen om het artikel opnieuw te lezen.

hulp nodig? Neem dan contact met ons op of vraag gratis onze SEO scan aan.

Guus Weitzel

Laatste blogs

Wat is Google Passage Ranking
Lees meer...
Expertise, autoriteit en betrouwbaarheid (EAB)
Lees meer...
SEO tips voor 2021
Lees meer...

SEO cursus

SEO cursus aan de VU Oss

1 mrt t/m 12 apr 2021

Lees meer...

© 2012-2021 SEO Advies MKB. Alle rechten voorbehouden.