Blog

Hoe krijg je een nieuwe website snel hoog in Google?

Als je een nieuwe website lanceert duur het lang voordat deze vindbaar is in Google. Dit wordt ook wel het Google Sandbox effect genoemd. Toch zijn er een aantal zaken die je kunt doen om snel hoog in Google te komen en niet te lang in haar “zandbak” te blijven.

Vermijd de Google Sandbox en zet je nieuwe website snel hoog in Google

Dit moet je doen om een nieuwe website snel hoog in Google te krijgen:

  1. Controleer de kwaliteit van je website voor zoekmachines en gebruikers
  2. Neem je website op in (bedrijfs)lijsten en in Google Mijn Bedrijf
  3. Schrijf kwalitatieve content en laat zien dat je expert bent
  4. Realiseer meer inkomende links
  5. Verwijs naar relevante en kwalitatieve bronnen
  6. Bied je sitemap aan Google Search Console aan

Wat is de Google Sandbox?

Het vermoeden dat Google een Sandbox heeft voor nieuwe websites ontstond nadat uit ervaring bleek dat het makkelijker was om een nieuwe website geïndexeerd en hoog in andere zoekmachines te krijgen dan in Google. Het lijkt erop dat Google eerst afwacht totdat een website een bepaalde staat van volwassenheid bereikt, voordat zij deze site (hoog) in haar ranking opneemt. Google ontkent echter het bestaan van een "zandbak", maar geeft wel aan dat haar algoritmes tijd nodig hebben om te bepalen hoe zij de nieuwe website moeten zien ten opzichte van alle andere sites, voordat zij deze definitief opneemt in haar rankings.

Wat kan je eraan doen om je site toch snel geïndexeerd te krijgen?

Gelukkig zijn er wel een aantal zaken die je kunt doen om het “zandbak” effect te voorkomen en snel geïndexeerd te worden.

Controleer de kwaliteit van je website voor zoekmachines en gebruikers

Vóórdat je een nieuwe website lanceert dien je ervan verzekert te zijn dat deze technisch in orde is en dus geen indexeringsproblemen heeft. Maak dus altijd gebruik van bewezen templates, plugins en modules, waarvan je zeker weet dat de code kwalitatief goed is. Zorg er daarnaast voor dat de site gebruiksvriendelijk is en prettig voor gebruikers is om te bezoeken en te navigeren.

Neem je website op in online (bedrijfs)lijsten

Zorg dat je website direct bekend is door deze op te nemen in (bedrijfs)lijsten op internet. Bijvoorbeeld in overzichten van branches en ondernemersverenigingen. Daarmee wordt er direct naar je nieuwe site verwezen en is de kans groot dat je direct bezoekers kunt verwachten. Ook een vermelding op Google Mijn Bedrijf is een belangrijke vereiste om direct op de radar te staan en vermeld te worden in Google Maps.

Schrijf kwalitatieve content en laat zien dat je expert bent

De kwaliteit van je content is van het allergrootste belang. Google waardeert content die van waarde is voor bezoekers en die iets toevoegt. Doe er daarom alles aan om expert te worden op jouw gebied en beschrijf jouw onderwerp vanuit alle mogelijke invalshoeken waarbij je de focus legt op informatie die voor jouw doelgroep van toegevoegde waarde is.

Zorg dat bezoekers enthousiast worden over je website

Als bezoekers enthousiast worden over je website, veel pagina’s bezoeken, lang blijven en acties ondernemen (contact opnemen, bestellen, downloaden, etc.), dan is dat een positief signaal voor Google. Immers, een enthousiaste bezoeker zegt meer dan wat dan ook. Houd het bezoekersgedrag daarom goed in de gaten (Google Analytics) en verbeter waar nodig de kwaliteit van je content om bezoekers nog beter van dienst te zijn. Om direct na de lancering bezoekers te krijgen, kun je overwegen om via social media en persberichten je nieuwe site onder de aandacht te brengen.

Realiseer meer inkomende links

Probeer zeker in de eerste fase na lancering van je website meer inkomende links te krijgen. Onderzoek of er meer lijsten zijn waar je jouw site in op kunt laten nemen. Als je site van goede kwaliteit en van toegevoegde waarde is, is de kans ook groot dat er spontaan nieuwe verwijzingen ontstaan. Ook kun je op zoek gaan naar sites die links hebben naar jouw concurrenten. Dit zijn sites die er klaarblijkelijk voor openstaan om te linken en tevens relevant zijn voor jouw business.

Verwijs naar relevante en kwalitatieve bronnen

Naast het realiseren van inkomende links is het ook goed om zelf te verwijzen naar relevante en kwalitatieve andere bronnen. Als deze sites goed aangeschreven staan en de relatie tussen jouw website en de andere is logisch, dan geeft dit ook weer waarde aan jouw site. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het linken met Wikipedia over bepaalde onderwerpen, of het linken met leveranciers of brancheverenigingen in geval van producen en diensten.

Bied je sitemap aan Google Search Console aan

Om direct goed op de radar van Google te komen is het ook van belang om Google Analytics en Search Console in te stellen. Via Google Analytics kun je het bezoekersgedrag op je website volgen. Google Search Console laat je weten of er technische issues met je website zijn. Tevens kun je hier je sitemap aanbieden, zodat Google al je pagina’s kent en volledig kan indexeren. Ook nieuwe en gewijzigde pagina’s zijn dan direct bij Google bekend.

Heb je een nieuwe website en heb je hulp nodig om deze snel en goed geïndexeerd te krijgen? Neem dan contact met ons op of vraag gratis onze SEO scan aan.

Guus Weitzel

Laatste blogs

Een webpagina updaten of een nieuwe maken?
Lees meer...
Hoe krijg je een nieuwe website snel hoog in Google?
Lees meer...
Wat zijn de Google Core Web Vitals?
Lees meer...

SEO cursus

SEO cursus aan de VU Oss

23 nov t/m 11 jan 2021

1 mrt t/m 12 apr 2021

Lees meer...

© 2012-2020 SEO Advies MKB. Alle rechten voorbehouden.