Blog

Ingrediënten voor goed online ondernemen

In de huidige coronacrisis is het motto thuisblijven en thuiswerken. En zoals het er nu naar uit ziet, zullen we dat ook nog wel even vol moeten houden. Dat heeft direct tot gevolg dat online ondernemen steeds belangrijker wordt. Er wordt steeds meer online besteld en gekocht, en men zal nog meer dan voorheen zich eerst online oriënteren, alvorens een onderneming te benaderen. Nu is dus het moment om te zorgen dat je onderneming online goed zichtbaar en vindbaar is.

Belangrijke ingrediënten voor goed online ondernemen:

  1. On-page SEO voor online vindbaarheid
  2. Een bedrijfsvermelding bij Google voor lokale vindbaarheid
  3. Kwalitatieve en relevante inkomende links realiseren
  4. Aanwezig zijn op social media
  5. Online adverteren

Online ondernemen vereist een aantal randvoorwaarden

On-page SEO voor online vindbaarheid

Alles begint met goede online vindbaarheid van je onderneming. On-page SEO is daarvoor cruciaal. Begin ermee om voor elke belangrijke pagina van je website over je product of dienstverlening een optimaal snippet (zoekresultaat) te maken bestaande uit een goede, verklarende page title en meta description tag. Gebruik aantrekkelijke en verklarende headers: als hoofdkopregel (H1) en voor paragrafen en tekstblokken (H2-6). Schrijf rijke content, die van toegevoegde waarde is voor je doelgroep en maak gebruik van variaties en combinaties in je keywords.

Een bedrijfsvermelding bij Google voor lokale vindbaarheid

Door een vermelding in Google Mijn Bedrijf geef je Google meer inzicht in wat jouw onderneming te bieden heeft, voor wie en in welke regio je actief bent. Daarmee neemt Google je op in Maps en haar lokale zoekresultaten. Potentiële klanten in jouw regio weten je daardoor makkelijker te vinden. Tevens toont Google jouw volledige bedrijfsvermelding in haar zoekresultaten wanneer iemand naar jouw onderneming zoekt.

Kwalitatieve en relevante inkomende links realiseren

Om nog beter online zichtbaar te zijn is het van belang je bedrijf ook in andere lijsten en overzichten op te (laten) nemen. Bijvoorbeeld op de site van een lokale ondernemersvereniging, van de branche waarin je actief bent, of op sites die over jouw product of dienstverlening gaan. Hiermee wordt jouw site niet alleen beter online zichtbaar, bezoekers worden via deze vermeldingen ook doorverwezen naar jouw website of webshop. Ook kun je andere inkomende links creëren via persberichten, blog artikelen, of forums, maar zorg er wel voor dat links relevant en kwalitatief zijn.

Aanwezig zijn op social media

Niet iedere ondernemer moet per definitie op social media, maar als jij je doelgroep goed via social media kanalen kunt bereiken, dan is het zeker aan te bevelen. Onderzoek eerst goed op welke social media kanalen jouw doelgroep actief is. Probeer je doelgroep vervolgens via deze kanalen met gerichte berichten te bereiken en probeer zoveel als mogelijk interactie te creëren via likes, shares en reacties. Door het plaatsen van links naar je website kun je bezoekers naar je website of webshop lokken om ze daar te converteren naar klanten.

Online adverteren

Om nog meer potentiële klanten te trekken kun je ook online adverteren. De twee voornaamste mogelijkheden zijn SEA, online adverteren via zoekmachines, en SMA, online adverteren via social media kanalen. SEA, Search Engine Advertising, kun je via Google Ads. Deze manier van online adverteren is gebaseerd op keywords die bezoekers gebruiken in de zoekmachine van Google. Zoekt iemand op een keyword waar jij op adverteert, dan toont Google jouw advertentie in de zoekresultaten. SMA, Social Media Advertising, gaat meer uit van het profiel van een social media gebruiker. Op basis van persoonskenmerken, interesses, of bijvoorbeeld beroep, kun je aangeven welke doelgroep jouw advertentie onder ogen moet krijgen. Over het algemeen kun je hiermee wat gerichter adverteren, maar beide opties kunnen goed werken.

Werk nu aan je online onderneming

In de wetenschap dat we in de huidige tijd nog meer online actief zullen zijn, is het juist nu van belang om ervoor te zorgen dat jouw online onderneming staat en dat je online goed zichtbaar en vindbaar bent. In tijd van crisis kan het verstandig zijn om te investeren voor de toekomst en die toekomst zal zich nog meer digitaal en online afspelen.

Zoek je ondersteuning bij het opzetten van je online onderneming en het werken aan je online zichtbaarheid en vindbaarheid? Laat het ons weten of laat ons je website checken via onze SEO scan.

Guus Weitzel

Laatste blogs

Hoe krijg je een nieuwe website snel hoog in Google?
Lees meer...
Wat zijn de Google Core Web Vitals?
Lees meer...
Hoe optimaliseer je foto's en images voor SEO?
Lees meer...

SEO cursus

SEO cursus aan de VU Oss

9 nov t/m 14 dec 2020

1 mrt t/m 12 apr 2021

Lees meer...

© 2012-2020 SEO Advies MKB. Alle rechten voorbehouden.