Nieuws

Blog - 8 november

SEO voor andere zoekmachines

Lees meer >>

 

SEO cursus

Hoe krijg ik mijn website hoger in Google?

28 okt t/m 25 nov 2019

Lees meer >>

Probeer en download gratis SEO PowerSuite

Volg ons:

SEO Advies MKB op Twitter SEO Advies MKB op LinkedIn SEO Advies MKB op Facebook SEO Advies MKB op YouTube SEO Advies MKB op Pinterest

Wat zijn belangrijke SEO KPI’s?

Jouw website heeft een doel. Heb je een webwinkel, dan wil je zoveel mogelijk verkopen. Het je een website, dan wil je in contact komen met potentiële klanten. Om jouw doel te bereiken moet je een aantal SEO KPI’s in de gaten houden. In deze blog behandelen we de belangrijkste KPI’s die je helpen jouw doel te bereiken.

De belangrijkste SEO KPI's in de fases van het verkoopproces

SEO KPI’s in het verkoopproces

Waarschijnlijk ben je wel bekend met de “sales funnel”, de fases in het verkoopproces. Wij hebben zelf ook al eerder geschreven over het optimaliseren van je website volgens het koopgedrag van potentiële klanten. In dit blog artikel gaan we nader in op de KPI’s (kritische proces indicatoren) van het verkoopproces in relatie tot de SEO inspanningen die je verricht. Hiervoor beschrijven we 4 fases in het verkoopproces. Deze 4 fases zijn:

  1. Aandacht
  2. Interesse
  3. Keuze
  4. Conversie

Opvallen en aandacht krijgen

Allereerst moet je opvallen en aandacht krijgen: jouw potentiële klanten moeten je website of webshop weten te vinden. Daarvoor is het van belang dan je de keywords hebt verwerkt die je doelgroep gebruikt om te zoeken naar jouw producten of dienstverlening. Is je website of webshop goed geoptimaliseerd, dan zul je opvallen en aandacht krijgen. De volgende KPI’s zijn daarbij van belang en kun je als volgt meten:

  1. Je ranking in zoekmachines (SEO PowerSuite of RankActive)
  2. Het aantal vertoningen, kliks en de CTR (Google Search Console)
  3. Het aantal organische bezoekers en de groei (Google Analytics)

Met SEO tools zoals SEO PowerSuite of RankActive kun je opgeven welke keywords voor jou van belang zijn en meten wat jouw ranking is in diverse zoekmachines. Vervolgens kun je pagina’s verder optimaliseren om beter gevonden te worden. Via Google Search Console kun je volgen op welke keywords jouw website gevonden wordt en hoeveel bezoekers doorklikken. Google Analytics laat vervolgens het aantal bezoekers van je website zien en de groei hierin over een bepaalde periode.

Interesse van serieuze bezoekers

Bezoekers krijgen is nog niet genoeg. Het is de bedoeling dat zoveel mogelijk bezoekers ook serieuze interesse tonen in wat je te bieden hebt. Zij moeten het gevoel krijgen dat jouw website of webwinkel biedt waar ze naar zoeken. De volgende KPI’s zijn van belang en kun je als volgt meten:

  1. Het aantal bezoekers dat direct weer weggaat – bounce rate (Google Analytics)
  2. Het aantal pagina’s dat men bezoekt (Google Analytics)
  3. De tijd die men op je website doorbrengt (Google Analytics)
  4. Het aantal terugkerende bezoekers (Google Analytics

De bounce rate geeft aan hoeveel bezoekers op je website kwamen en direct weer weggingen. Dit kan een indicatie zijn dat bezoeker niet vonden wat ze hoopten. Google Analytics toont je verder ook nog het aantal pagina’s dat men bezoekt en hoe lang een bezoeker op een pagina blijft. Dit zijn indicaties of bezoekers jouw website interessant vinden en of ze pagina’s serieus lezen en bekijken. Ook het aantal terugkerende bezoekers is een belangrijke indicatie of bezoekers jouw website waarderen.

De keuze voor jouw product of dienst

Als bezoekers vinden wat ze zoeken, is de kans groot dat ze jou zullen kiezen om het product of de dienst af te nemen. Ze zullen dan de volgende stap zetten in het verkoopproces en tot actie overgaan. Het is van belang dat je het bezoekers zo makkelijk mogelijk maakt om de volgende stap te zetten en te voltooien. De volgende KPI’s zijn daarbij van belang en kun je als volgt meten:

  1. Het bereiken van een doel (Google Analytics)
  2. Het aantal keren dat een doel bereikt is en de groei (Google Analytics)
  3. De stijging van het aantal leads door organisch zoekverkeer (Google Analytics)

In Google Analytics kun je doelen instellen. Bijvoorbeeld dat een bezoeker een pagina bereikt waarop een conversie kan plaatsvinden, zoals iets bestellen, iets aanvragen, contact opnemen, etc. Google Analytics houdt vervolgens bij hoe vaak een doel bereikt wordt. Tevens kun je zien hoe vaak een doel bereikt wordt door een iemand die jouw website via een zoekopdracht gevonden heeft. Dat geeft een goede indicatie of jouw SEO inspanningen resultaat opleveren.

Conversie naar verkoopresultaten

Het ultieme en uiteindelijke doel is conversie van bezoekers naar verkoopresultaten: de verkoop van producten of diensten. Bij webwinkels betekent dit het afrekenen in het winkelmandje en bij andere websites bijvoorbeeld het aanvragen van een offerte. De volgende KPI’s zijn van belang en kun je als volgt meten:

  1. Het aantal verkopen in je webwinkel (webshop dashboard)
  2. Het aantal aanvragen of contact verzoeken (e-mails, downloads, ingevulde formulieren, etc.)
  3. Het aantal conversies door organisch zoekverkeer (Google Analytics)

De belangrijkste resultaten merk je aan het aantal verkopen dat je realiseert met je webwinkel, of het aantal aanvragen, downloads of contactverzoeken die je ontvangt. Ook in dit geval kun je via Google Analytics meten hoe vaak een conversie is gerealiseerd door organisch zoekverkeer, wat een goede indicatie geeft wat SEO jou oplevert.

SEO verbeteren aan de hand van KPI’s

Als resultaten tegenvallen, kun je dat gebruiken om je website of webwinkel verder te optimaliseren. Houdt bijvoorbeeld goed in de gaten hoe vaak bezoekers op een bestelpagina, downloadpagina of contactpagina komen, maar uiteindelijk niet tot actie overgaan. Klaarblijkelijk houdt iets ze dan tegen. Door te experimenteren met aanpassingen van een pagina (bijvoorbeel A-B test) kun je wellicht het aantal conversies verhogen en meer resultaten boeken.

Zoek je ondersteuning bij het optimaliseren van je website of webwinkel om meer verkoopresultaten te behalen, neem dan contact met ons op.

Guus Weitzel