Nieuws

Blog - 12 juli

Wat zijn belangrijke SEO KPI's?

Lees meer >>

 

SEO cursus

Hoe krijg ik mijn website hoger in Google?

28 okt t/m 25 nov 2019

Lees meer >>

Probeer en download gratis SEO PowerSuite

Volg ons:

SEO Advies MKB op Twitter SEO Advies MKB op LinkedIn SEO Advies MKB op Facebook SEO Advies MKB op YouTube SEO Advies MKB op Pinterest

Wat zijn goede links voor SEO?

Dat linkbuilding nog altijd van groot belang is voor SEO weten we. Maar de Pinguin update van Google heeft ons wel geleerd dat links vooral logisch, relevant, kwalitatief en van toegevoegde waarde moeten zijn. Daarom in dit blog artikel een overzicht van goede links voor SEO.

Goede links voor SEO zijn logisch, relevant, kwalitatief en van toegevoegde waarde

Goede links voor SEO

Goede links voor SEO zijn links die relevant en van hoge kwaliteit zijn.

1. Organische links

Als bezoekers de content op jouw website waarderen en er informatie vinden die voor hun van toegevoegde waarde is, dan zullen er organisch links ontstaan naar jouw website van mensen die er naar willen verwijzen. Deze links zijn relevante en van hoge waarde. Je kunt meer van dit soort links krijgen door veel aandacht aan de kwaliteit en toegevoegde waarde van je content te besteden.

2. Links vanuit een gastblog

Als je ergens logischerwijs een gast blog kan plaatsen en daarbij naar de content op je website kunt verwijzen, dan kun je daarmee zelf relevante en kwalitatieve links leggen. Let daarbij wel op dat de blog site goed staat aangeschreven en autoriteit heeft.

3. Relevante bedrijfsvermeldingen

Zorg ervoor dat je bedrijf in relevante lijsten op internet vermeld staat. Denk aan lokale bedrijfslijsten, branche overzichten, etc. Let er ook hier wel goed op dat het relevante en kwalitatieve lijsten zijn, waar het van toegevoegde waarde is dat jouw bedrijf vermeld staat.

Goede links voor naamsbekendheid

Er zijn ook veel linkmogelijkheden die je veel bezoekers kunnen brengen en je bekender maken op internet. Dit zijn niet altijd links die ook de waarde van je website verhogen, maar wel die voor meer business kunnen zorgen.

1. Links vanuit social media berichten

Door regelmatig te posten op social media kanalen, kun je een grote groep bezoekers bereiken en onder de aandacht komen. Deze links leveren niet direct waarde op, maar wel bezoekers en een grotere naamsbekendheid.

2. Links vanuit bedrijfsprofielen

Overal waar je jouw bedrijfsprofiel achterlaat kun je een link naar je website leggen. Denk aan je profielen op social media kanalen, bedrijfsvermeldingen, etc. Zorg er zeker voor dat er een link ligt naar jouw website vanuit Google Mijn Bedrijf.

3. Links vanuit een reactie

Als je wel eens een reactie plaatst op een artikel, blog, post, vraag, etc. verwijs dan ook voor zover mogelijk naar de plek op jouw website waar meer informatie over jouw reactie, of gerelateerd aan jouw reactie te vinden is. Bezoekers die jouw reactie waarderen, zullen geneigd zijn de link te volgen.

4. Links in persberichten

Plaats je wel eens ergens een persbericht, zorg dan ook dat hierin een of meerdere relevante links zijn opgenomen naar meer informatie op jouw website. Ook deze links dragen niet direct bij aan de waarde van je website, maar je verleidt wel bezoekers om vanuit het persbericht door te klikken naar jouw website.

Gevaarlijke links

Er is ook een hele categorie van links die niet voldoet aan de eisen die de Google Penguin update aan links stelt. Deze links dragen niet bij aan de waarde van jouw site. Sterker nog, ze zijn zelfs gevaarlijk, omdat Google dergelijke links kan afstraffen en je website bewust lager zal ranken.

1. Betaalde links

Ga nooit in zee met een bedrijf die betaalde linkbuilding voor je wil verzorgen. Je hebt hierbij op geen enkele manier controle over de links die gelegd worden en of deze wel afkomstig zijn van relevante en kwalitatieve bronnen. Ook betalen om op een website vermeld te worden is niet aan te raden, tenzij het onderdeel is van een relevante bedrijfsvermelding die je op een site wilt krijgen.

2. Links van irrelevante sites

Een link van een site die op geen enkele wijze een logisch verband heeft met jouw website, kun je maar beter vermijden. Google moet de logica van de link begrijpen en er moet verband bestaan tussen de content op jouw website en de content van de site waar de link vandaan komt.

3. Links van lijsten en forums

Vermeld je bedrijf niet op willekeurige (bedrijfs)lijsten. Kies alleen voor lijsten die bijvoorbeeld een overzicht van lokale bedrijven geven of gerelateerd zijn aan jouw branche of marktsegment. Ook links vanaf forums waar van alles en nog wat op staat en wordt geplaatst is niet aan te raden. Dit alles wordt snel gezien als spam.

Goede links volgen de Google Penguin Update

De kern voor goede links voor SEO blijft: relevantie en kwaliteit. Zorg ervoor dat links logisch en van toegevoegde waarde zijn, dan zijn ze ook van waarde voor SEO en voor je naamsbekendheid. Als je je netjes houd aan de spelregels van de Google Penguin Update, dan komt het vanzelf goed.

Hulp nodig bij linkbuilding, of wil je dat wij je inkomende links controleren op waarde, laat het ons dan weten of vraag onze SEO scan aan.

Guus Weitzel