Een perfect geoptimaliseerde webpagina

Zo maak je de perfect geoptimaliseerde webpagina

Als je de experts mag geloven bestaat SEO uit een bijna oneindig aantal factoren waar je rekening mee moet houden, als je goed gevonden wilt worden op internet. En ook Google geeft aan op meer dan 200 factoren te letten bij haar ranking. Maar daar heb jij allemaal geen tijd voor. Hoe maak je dan toch de perfect geoptimaliseerde webpagina?

De ingrediënten voor goede optimalisatie

Als je alle spelregels rondom SEO goed in ogenschouw neemt, dan zijn dit de ingrediënten die je nodig hebt om een perfect geoptimaliseerde webpagina te creëren.

1. Een goed geformuleerde URL

Zorg dat de URL van de pagina duidelijk en logisch is opgebouwd. Verwerk hierin het keyword van de pagina en vermijd vreemde tekens als &, ? en %. Zorg er ook voor dat de URL niet te lang wordt. Vermijd bijvoorbeeld teveel mappen of subcategoriën. Een voorbeeld kan zijn: http(s)://website.nl/titel-met-keyword of http(s)://website.nl/categorie/titel-met-keyword. Gebruik je de titel van je pagina in de URL, dan kan het ook verstandig zijn lidwoorden (de, het, een) en tussenvoegsels (van, voor, etc.) in de titel weg te laten. Gebruik je WordPress of heb je een webshop, let er dan op dat je geen dynamische URL’s gebruikt.

2. Een relevante titel met keyword

Geef je pagina een relevante titel (page title) met daarin het keyword verwerkt. Zorg dat de titel een goede afspiegeling is van het onderwerp van de pagina. Zoekmachines letten erg op de titel en gebruiken deze ook voor het zoekresultaat (snippet). Een relevante titel in de snippet zorgt dus direct voor bezoekers. Plaats het keyword zover mogelijk vooraan.

3. Gebruik een breadcrumb

Een breadcrumb (broodkruimels) is een menu van interne links die de bezoeker helpt te begrijpen waar hij zich op de website bevindt. De breadcrumb op deze website staat links bovenaan onder de menubalk achter “U bevindt zich hier:”. Doordat deze is opgebouwd uit links, kan een bezoeker hiermee ook makkelijk (terug) navigeren. En dit geldt niet alleen voor bezoekers, maar ook voor zoekmachines.

4. Zoekfunctie binnen de website

Door bezoekers een zoekfunctie aan te bieden binnen de website, geef je ze een extra mogelijkheid om snel te zoeken naar een bepaald onderwerp. Dit is zeker een aanrader voor website met veel pagina’s. Het komt ook nogal eens voor dat bezoekers niet direct op de juiste pagina binnenkomen. Om te voorkomen dat ze dan weer snel weg gaan, kan de interne zoekfunctie hun helpen om snel de gewenste pagina te vinden. Daarnaast kan het jou ook een indicatie geven waarop bezoekers zoal zoeken.

5. Gebruik headers

Headers (kopregels) worden vaak verward met de pagina titel. Echter het zijn twee verschillende en zeer belangrijke SEO factoren. Headers dienen gebruikt te worden om van de pagina (H1) en van de onderdelen (H2-6) aan te geven waar deze over gaan. De H1 is de hoofdkopregel. De inhoud hiervan moet een bevestiging zijn van de pagina titel (page title), waarin ook weer het keyword van de pagina is verwerkt. Zorg er wel voor dat de H1 geen exacte kopie van de titel is. De H2-6 zijn subkopregels, die je gebruikt voor paragrafen en tekstonderdelen. Zorg dat iedere H2-6 weergeeft waar de paragraaf of het tekstonderdeel over gaat.

6. Keywords in de tekst

Als zoekmachines de tekst van de pagina interpreteren is het belangrijk dat de inhoud overeenkomt met wat de pagina titel en de H1 header suggereren. Zorg er daarom voor dat het keyword in de eerste 100 woorden voorkomt. Probeer daarnaast op een natuurlijke manier diverse keywordcombinaties en keywordvariaties in de tekst op te nemen vanwege de Google Hummingbird update.

7. De lengte van de tekst

Zoekmachines indexeren pagina’s nog altijd vooral op basis van tekst. Daarbij proberen ze de relevantie en kwaliteit van de geboden content te wegen. Een van de factoren hierbij is de lengte van de tekst. Verschillende onderzoeken tonen aan dat langere teksten vaak beter scoren, maar er bestaat geen ideale tekstlengte. Pas er wel voor op dat je niet omwille van de tekstlengte te langdradig gaat schrijven. Content moet nog altijd van hoge kwaliteit zijn en blijven.

8. Foto’s, afbeeldingen en video

Tekst alleen kan echter ook weer snel afschrikken. Daarom is het goed om je pagina te voorzien van relevante foto’s, afbeeldingen en video. Zorg wel dat je door middel van een alt tag goed beschrijft waarom een element op je pagina staat. Gebruik in de beschrijving uiteraard het keyword.

9. Boodschap direct zichtbaar

Bij sommige websites moeten bezoekers eerst naar beneden scrollen, voordat de eerste relevante informatie zichtbaar wordt. Dit komt bijvoorbeeld door banners of advertenties. Dit is niet alleen voor bezoekers irritant, ook zoekmachines waarderen dit niet. Zorg dus dat de belangrijkste boodschap van een pagina zoveel als mogelijk direct in beeld is, zonder te scrollen.

10. Linkbuilding

We weten allemaal dat het goed is om interne links te leggen naar andere pagina’s op je website. Maar ook externe links naar relevante content helpen zoekmachines beter te begrijpen waar jouw pagina over gaat. Wees dus niet bang om ook externe links naar andere relevante en kwalitatieve bronnen te leggen, maar zorg wel dat de links in een nieuw venster openen.

11. Social media buttons

Social media geven zoekmachines de mogelijkheid te meten hoe bezoekers over jouw content denken. Als bezoekers je content via social media waarderen (like) en delen (share), dan geeft dat een duidelijk signaal af. Zorg er dus voor dat je social media buttons op je website integreert, zodat bezoekers makkelijk kunnen interacteren met de content.

12. Mobielvriendelijk

Tegenwoordig bezoeken meer mensen een website via een smartphone of tablet dan via een PC of laptop. Zorg er dus voor dat je website mobielvriendelijk is met een responsive design voor de verschillende devices.

13. De snelheid van je pagina

De snelheid waarmee je pagina laadt heeft alles te maken met de gebruiksvriendelijkheid van je website. Hoe langer het duurt voordat een pagina geladen is, hoe groter de kans dat een bezoeker afhaakt. Zorg voor compacte images en video en vermijd onnodige code en scripts.

Een perfect geoptimaliseerde webpagina

Als je bovenstaande punten goed meeneemt in het optimaliseren van je webpagina’s, dan kom je aardig in de buurt van perfecte optimalisatie. Maar vergeet niet dat ook het bezoekersgedrag in hoge mate de ranking van je webpagina bepaalt. Hoe beter bezoekers je content waarderen, hoe meer bezoekers je zult krijgen en hoe langer ze op je website zullen verblijven. Maar uiteraard is dat weer gerelateerd aan veel van de genoemde punten hierboven. En daarmee is de cirkel rond 😉

Heb je hulp nodig bij het maken van perfect geoptimaliseerde pagina’s, neem dan contact met ons op. Wl je weten of jouw pagina’s optimaal zijn, vraag dan onze SEO scan aan.

Deel je mening

We zijn altijd benieuwd naar jouw mening en inzichten!

🍪 Cookies
Voor de beste ervaring ga je door het gebruik van onze website automatisch akkoord met het gebruik van cookies. Privacybeleid