Nieuws

Blog - 20 oktober

Zelf je website optimaliseren

Lees meer >>

 

Nieuwsbrief - 4 oktober

Voorbeelden van SEO projecten

Lees meer >>

 

Probeer en download gratis SEO PowerSuite

Volg ons:

     Volg SEO Advies MKB op Pinterest

Nieuwsbrief

Long tail keywords: hoe specifieker hoe beter

Wanneer je als ondernemer met je website goed gevonden wilt worden, is de belangrijkste vraag met welke zoektermen (keywords) je doelgroep zal zoeken. Daarbij merk ik vaak op dat ondernemers te algemene keywords kiezen waarop bijna niet valt te optimaliseren. Hoe specifieker je keywords, hoe beter je gevonden zult worden.

Met welk keyword wil je gevonden worden?

Stel je hebt een fietsenhandel. Dan lijkt het keyword fiets de meest logische zoekterm om je website mee te optimaliseren. Niet dus. Je kunt je voorstellen dat elke fietsenhandelaar, fietsenwinkel, fietsenmaker, enzovoort, enzovoort, hetzelfde zal doen. Het resultaat is dat er een enorme concurrentie ontstaat die niet te winnen is. 

Hoe zoekt je doelgroep nu echt? 

Met long tail keywords krijg je minder maar specifiekere zoekresultaten

Maar bekijk het ook eens vanuit het perspectief van je potentiële klant. Stel dat deze inderdaad het de zoekterm “fiets” gebruikt. Het resultaat is dat hij een waslijst aan zoekresultaten krijgt voorgeschoteld van zowel fietshandelaren, fietsenwinkel, fietsenmakers, enzovoort, enzovoort. Vindt hij daarmee hetgeen hij zoekt? Nee, de zoekresultaten zijn een mengelmoes van allerhande pagina’s over fietsen. Deze potentiële klant zal daarom zijn zoekopdracht verder specificeren naar bijvoorbeeld “elektrische damesfiets merk X”. Deze zoekopdracht is heel specifiek en zal alleen zoekresultaten teruggeven die hier specifiek over gaan. 

Hoe specifieker het keyword hoe beter

Met long tail keywords is de kwaliteit van de zoekresultaten beter

Nu weer vanuit het perspectief van een ondernemer. Je bent er als ondernemer niet bij gebaat als er bezoekers op je website komen die op zoek zijn naar een fietsenmaker, terwijl jij alleen nieuwe elektrische fietsen verkoopt. Maar je wilt wel dat iedereen die op zoek is naar een nieuwe elektrische fiets jouw website als eerste in de zoekresultaten vindt. Zorg daarom dat je heel specifiek aangeeft wat jij te bieden hebt en optimaliseer daar je website op. Door op langere en specifiekere keywords te optimaliseren (long tail keywords), filter je de juiste doelgroep uit de massa en wordt je gevonden door potentiële klanten die bij jou vinden wat ze zoeken.

Wees voorbereid op de Google Hummingbird update

Enige tijd geleden heeft Google de zogeheten Hummingbird update uitgebracht. De Hummingbird update richt zich op de betekenis van een gehele zoekopdracht in plaats van op de losse keywords. Daarmee is Google straks in staat om letterlijk antwoord te geven op zoekopdrachten vanuit een vraagstelling, bijvoorbeeld: “waar koop ik een elektrische damesfiets van merk X in Amsterdam?”. Hoe specifieker dus de keywords waarop je je website hebt geoptimaliseerd, hoe beter je in deze zoekopdracht gevonden zult worden.