Nieuws

Blog - 21 augustus

One-page website optimaliseren

Lees meer >>

 

Nieuwsbrief - 21 juni

Over CTR, feestdagen en dalingen

Lees meer >>

 

Volg ons:

     Volg SEO Advies MKB op Pinterest

Nieuwsbrief

Social media voor ondernemers: wat te doen?

Welk social media kanaal moet je als ondernemer kiezen?Onlangs klaagde een ondernemer dat hij door de bomen het bos niet meer zag. Moest hij nou iets met social media en zo ja, wat moest hij dan kiezen? Veel ondernemers uit het MKB en ZZP zullen zich dezelfde vraag stellen. Want wordt maar een wijs uit Twitter, Facebook, Google+, LinkedIn, Pinterest, YouTube en al die andere. In deze blog proberen we wat helderheid te brengen in het woud van social media voor ondernemers.

Uw boodschap verspreiden via social media

Als ondernemer is het belangrijk u te realiseren dat er steeds meer online naar informatie wordt gezocht. Ook al heeft u geen webshop, dan nog is het zo dat klanten zich eerst online oriënteren op producten, diensten en leveranciers, alvorens ze zich tot aankoop bewegen. En dat is waar social media in toenemende mate een crusiale rol spelen. Immers, social media zorgen voor verspreiding van informatie en website-adressen over producten, diensten en leveranciers.

Twitter: schreeuw het van de daken

Via Twitter kunt u korte berichten van 140 tekens de wereld in sturen. Iedereen kan deze berichten lezen en besluiten u te volgen. In een bericht is het mogelijk een link op te nemen naar uw website. Hiermee kunt u bezoekers trekken en uw bedrijf onder de aandacht brengen. Met Twitter schreeuwt u uw boodschap van de daken, in de hoop dat zoveel mogelijk mensen het horen. Let wel: hoe waardevoller uw boodschap, hoe meer mensen zullen luisteren en de boodschap mogelijk doorvertellen (retweet).

Facebook: als de consument uw klant is

Facebook is een sociale netwerk site voor persoonlijke informatie en contacten. Het stelt u ook in staat een bedrijfspagina te maken. Omdat u op Facebook vooral contacten onderhoud met vrienden en bekenden, is het vanuit zakelijk perspectief vooral geschikt voor de business-to-consumer markt (B2C). U kunt berichten plaatsen en links leggen naar bijvoorbeeld uw website, die anderen kunnen waarderen (like) en delen (share). Zo kunt u een grote doelgroep bereiken, mits u weer zorgt voor het publiceren van waardevolle boodschappen.

Google+: als de consument uw klant is

Google+ vertoont veel overeenkomsten met Facebook. Vooralsnog is het aandeel in Nederland van de laatste vele malen groter dan de eerste. Een belangrijk voordeel is dat aanwezigheid en activiteit op Google+ direct van positieve invloed is op uw ranking in zoekresultaten van Google.

LinkedIn: als het bedrijfsleven uw klant is

LinkedIn is een sociale netwerk site voor zakelijke informatie en contacten. Vanuit dat perspectief is LinkedIn vooral geschikt voor de business-to-business markt (B2B). U kunt een bedrijfspagina maken die anderen kunnen volgen (follow) en u kunt pagina’s maken voor uw producten en diensten met links naar uw website. Volgers kunnen uw berichten waarderen (like) en delen (share). Zo kunt u een grote doelgroep bereiken, mits u weer zorgt voor het publiceren van waardevolle informatie.

YouTube: promotie via filmpjes

Als uw bedrijf, product of dienst zich leent voor een levendige visuele presentatie dan is YouTube een zeer geschikt kanaal. Filmpjes op YouTube kunt u eenvoudig integreren op uw website en ook in social media kanalen als Facebook, Google+ en LinkedIn. Klanten kunnen zich op uw YouTube kanaal abonneren en uw filmpjes waarderen en delen, waarmee uw boodschap verspreid wordt. Omdat YouTube onderdeel is van Google, is aanwezigheid op dit kanaal ook van invloed op de ranking in zoekresultaten.

Pinterest: promotie via foto’s en plaatjes

Met Pinterest kunt u een collage van foto’s en plaatjes maken, waarmee u uw boodschap kunt visualiseren. Dit is vooral interessant voor bedrijven en ondernemers die iets kunnen en willen tentoonstellen, zoals producten of eindresultaten van diensten. Klanten kunnen foto’s en plaatjes delen, waarmee uw visuele boodschap verspreid wordt.  Als “zien is geloven” uw klant kan overtuigen, dan moet u Pinterest zeker overwegen.

Regelmaat en inhoud

En dan nog dit: als u als ondernemer besluit gebruik te maken van social media, zorg er dan voor dat u regelmatig iets publiceert en aandacht besteedt aan de inhoud. Alleen regelmatige activiteit en waardevolle inhoud trekken de aandacht en zullen worden gewaardeerd en gedeeld. Zorg daarbij op uw website ook voor links naar uw kanalen en integratie van uw social media op uw webpagina’s zodat bezoekers uw webcontent kunnen waarderen en delen.